Snart kommer värmen har jag hört och jag hoppas verkligen att det stämmer... Perfekta tippset när värmen slår till, njut av en nyttig och proteinrik isglass!
 
Äter ni Aminosyror BCAA när ni tränar?
 
 
BCAA- Branched Chained Amino Acids (Grenade Aminosyror) – Dessa är Leucine, Isoleucine och Valine. Kombinationen av dessa tre essentiella aminosyror uppgår till drygt 1/3 av skelett muskulatur. BCAA har också den fördelen att den kan användas som bränsle i muskelcellen, eftersom den inte behöver passera lever utan kan gå direkt till muskelcellen.
Den största fördelen för dig som tränar med och intar BCAA som kosttillskott, är att du på ett smidigt sätt ökar proteinsyntesen samt minskar nedbrytningen av muskelprotein. BCAA har också en anti-katabol funktion genom sin nedreglering av de enzymer som bryter ner muskelprotein.

Det har visats att BCAA tillsammans med kolhydrater ökar insulinutsöndringen med 221 % i skillnad mot 66 % med endast kolhydrater. (Manninen et al 2006). En hög insulinhalt (pre workout) understött av höga halter aminosyror framkallat av ett högt proteinintag och BCAA, leder till ökad muskelmassa samt styrka.

Genom att balansera seratonin-produktionen minskar BCAA även trötthetskänslorna och förhindrar mental/ central utmattning. Denna effekt är framförallt viktig i slutet på ett styrketräningspass eller i slutskedet på konditionspasset.

Proteinsyntesen.  Regelbunden styrketräning ger en ökad nettosyntes av muskelprotein, efter ett enskilt styrketräningspass har man uppmätt en ökad proteinsyntes upp till 72 timmar efter passet . Men styrketräning ökar inte bara syntesen utan även nedbrytning av protein och endast i kombination med nutrition erhålls en nettoökning i syntes och således en tillväxt av muskelprotein. (Blomstrand et al, 2006)
 
Jag dricker det under alla mina träningspass och jag tycker det fungerar toppen. Många upplever att de inte blir lika trötta mitt under träningen när de dricker BCAA, de tror jag beror på att musklerna får energi direkt kroppen behöver inte spjälka de.
 
Igår så gjorde jag Aminosyro isglass med cola smak, den BCAA hittar ni här, den är fantastiskt god.
 
Men jag använder själv en BCAA som är 93% och de är denna, päron är min favorit. Ju renare en BCAA är ju svårare är det att få till en god smak, jag tycker dock att denna är jättegod.
 
Men vilken BCAA man väljer är upp till en själv tar man den som inte innehåller lika mycket så får man bara äta mer för att uppnå samma mängd som i den som är renare. Så ta den du tycker är godast!!
 
 
baka, fika, livet, mellanmål, nyttigt, recept, vardag,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej